Stel zelf je offerte samen! | OUXO

Het aantal elektrische voertuigen op straat kan in twee jaar verdrievoudigen

Goed nieuws voor de planeet: de industrie voor elektrisch voertuig (EV) bereikte vorig jaar een nieuw record, met meer dan een miljoen EV’s verkocht, volgens het International Energy Agency (IEA). Het resultaat? Er zijn nu meer dan drie miljoen elektrische voertuigen op wegen over de hele wereld. En als dat niet goed nieuws was, heeft Bloomberg gemeld dat het aantal EV’s dat door de straten reist in slechts twee jaar zou kunnen verdrievoudigen.

Het IEA heeft zojuist hun Global EV Outlook 2018-rapport vrijgegeven en bevat interessant nieuws voor de sector elektrische voertuigen. Gemiddeld zou de omzet tot 2030 elk jaar met 24 procent kunnen stijgen en tegen het einde van dit decennium alleen al zou de wereldwijde EV-vloot kunnen beschikken over 13 miljoen voertuigen. Het aantal elektrische bussen steeg van 370.000 in 2016 naar 370.000, en er zijn nu 250 miljoen elektrische tweewielers zoals scooters of motorfietsen.

In hun persbericht over het rapport zei het IEA dat China nog steeds ’s werelds grootste markt voor elektrische auto’s is; het was goed voor meer dan de helft van de elektrische auto’s die in 2017 werden verkocht met bijna 580.000 auto’s. De Verenigde Staten volgden met ongeveer 280.000 verkochte auto’s vorig jaar.

Om bij te blijven, heeft de wereld minstens 10 extra gigafactories voor batterijen nodig, zei Bloomberg. De vraag naar kobalt en lithium neemt toe en zou vertienvoudigd kunnen worden, tenzij de technologische vooruitgang dat cijfer vermindert. 60 procent van het kobalt in de wereld wordt gedolven in de Democratische Republiek Congo, waar nog altijd kinderarbeid plaatsvindt, waardoor de fabrikanten van batterijen onder druk zijn gezet om te laten zien dat hun producten duurzaam worden gemaakt.

De laadinfrastructuur houdt gelijke tred met de elektrische mobiliteitsrevolutie, aldus het IEA, dat zei dat er in 2017 wereldwijd bijna drie miljoen particuliere opladers waren op huizen en werkplekken. Er waren ook 430.000 openbare opladers en ongeveer een kwart daarvan was snelladers.

Het IEA heeft de groei van elektrische voertuigen grotendeels toegeschreven aan “overheidsbeleid, inclusief programma’s voor overheidsopdrachten, financiële prikkels die de aanschafkosten van elektrische voertuigen verminderen, strengere normen voor het brandstofverbruik en voorschriften voor de uitstoot van lokale verontreinigende stoffen, voertuigverplichtingen met lage en nulemissie en een verscheidenheid aan lokale maatregelen. “