Deze zomer verwelkomt de Chinese stad Jiaxing een innovatief transportknooppunt dat wordt bekroond met een weelderig "grenzeloos park" om de natuur terug te brengen naar de stedelijke omgeving. Ontworpen door het internationale ontwerpbureau MAD Architects, zal het 35,4 hectare grote project een nieuw Jiaxing-treinstation bevatten met daarop zonnepanelen, een paar pleinen, een commerciële zone, een doorvoerhub en een renovatie van het aangrenzende People's Park. De belangrijkste transport- en commerciële functies zullen ondergronds worden weggestopt, terwijl een uitgestrekt groen dak omgeven door bomen er bovenop zal groeien om een 'treinstation in het bos' te creëren. Momenteel in aanbouw en de voltooiing wordt verwacht in juli 2021, Jiaxings 'Train Station in the Forest' zal de kenmerkende futuristische vormen van MAD Architects combineren met ontwerpen die zijn geworteld in de historische en culturele context van de stad. Naast schijfvormige doorgangsgebouwen met groendaken die zich op het transportknooppunt van de site in het zuiden bevinden, zal het project een een-op-een schaalvernieuwing van het historische Jiaxing-treinstation omvatten. Dit station was een gebouw uit het begin van de 20e eeuw dat diende als een belangrijk knooppunt voor de spoorlijn Shanghai-Hangzhou, maar het werd in 1937 door oorlog verwoest. Het oude station zal met de hulp van geleerden getrouw worden nagebouwd in het hart van de site. , adviseurs en experts in erfgoedarchitectuur; eenmaal voltooid, zal het gebouw met één verdieping dienen als het Jiaxing Railway History Museum. Om natuurlijk licht diep in het ondergrondse treinstation te brengen, hebben de architecten een systeem van dakramen en glazen vliesgevels ontworpen om de onderaardse hal, perrons en wachthallen te laten overstromen met daglicht. Het 'zwevende' metalen dak van het station wordt bedekt met zonnepanelen en groen om op te gaan in de omringende bomen. Het treinstation zal naar verwachting 5,28 miljoen mensen per jaar huisvesten met een piekcapaciteit van 2.300 mensen per uur. Het treinstation wordt via een ondergrondse commerciële zone met bovengrondse winkelruimtes verbonden met de gemengde transithub in het zuiden. "MAD is van mening dat de beste stedelijke ruimtes van een stad van iedereen zouden moeten zijn", aldus de architecten. “Architectuur, zonlicht, natuur en frisse lucht moeten in harmonie samenwerken om door iedereen te worden gedeeld; het creëren van een omgeving waarin mensen kunnen leven en reizen met gemak, waardigheid en comfort. "