Kennisbank storingen

SolarEdge

De SolarEdge kan ofwel via een netwerkkabel, ofwel via een Wi-Fi verbinding met de router verbonden zijn. Wanneer er geen data doorkomt, kan het helpen om de omvormer te ‘resetten’. Dit betekent dat de spanning er aan beide kanten (zowel van het net als van de panelen) er af wordt gehaald en weer wordt aangezet. Het resetten gaat als volgt:

Stap 1

Schakel de AC (wisselstroom) kant uit. Dit doet u in de meterkast door de schakelaar van de groep zonnestroom (te herkennen aan de OUXO PV sticker) naar beneden te schakelen

Stap 2

Ga vervolgens naar de omvormer. Op het toestel zit aan de onderkant in het midden een schakelaar (een pinnetje) welke naar 1 wijst (het rood omcirkelde gedeelte op de foto). Zet deze op 0 om de omvormer uit te schakelen.

Stap 3

Wacht eventjes tot de omvormer uit is. 

Stap 4

Zet vervolgens de schakelaar weer terug naar 1.

Stap 5

Tenslotte gaan we terug naar de meterkast, waar we de groep ‘OUXO PV’ weer inschakelen door de schakelaar omhoog te duwen.

Stap 6

Als deze handelingen hebben gewerkt zal na ongeveer 15 minuten de communicatie weer terugkomen op het Solar Edge portaal. Mocht dit niet het geval zijn dan zou ook de router gereset kunnen worden. Dit kan door de stekker van de router uit het stopcontact te halen en deze na een halve minuut weer terug te stoppen.

Lees hoe u uw SolarEdge-omvormer opnieuw kunt verbinden met uw wifi-router thuis, in gevallen waarin het wifi-wachtwoord of uw internetprovider is gewijzigd.

SMA

Probleemstelling:
Na een update of reset van de router, kan het gebeuren dat er geen IP adres naar de omvormer(s) wordt gestuurd.

1. Hoe herstel ik de WLAN communicatie tussen de omvormer en de router?

1.1 Herstart zowel de router als de omvormer

1.1.1 Hoe herstart ik de router?

Verwijder hem uit het stopcontact voor 5 minuten.

1.1.2 Hoe herstart ik de omvormer?

  • tijdens de dag: schakel de automaat van de omvormer uit (in de meterkast) en draai daarna de DC schakelaar van de omvormer op nul.
  • tijdens de nacht: enkel de automaat van de omvormer uitschakelen (in de meterkast)

DC schakelaar van omvormer:

Hoe herstel ik de WLAN communicatie tussen de omvormer en de router?

Automaat van de omvormer:

Automaat van de omvormer

2. Als na de herstart van de router en de omvormer het probleem niet oplost, dient gecontroleerd te worden of de omvormer is ingesteld op DHCP (in plaats van een vast IP-adres). Dit is vooral nodig als er een andere router werd geplaatst. Log in op het Smart Screen van de omvormer en kijk zijn instellingen na.

2.1 Hoe verbind ik me via WLAN naar Smart Screen van de omvormer (WebUI interface)?

2.1.1 Verbind je tablet/Smartphone met de WLAN van de omvormer door de WPA2-PSK sleutel als paswoord te gebruiken (vermeld op de witte sticker op de omvormer).

U heeft geen internetverbinding nodig om deze actie uit te voeren. Let op want de WPA2-PSK-sleutel is hoofdlettergevoelig!

Smartphone layout

Smartphone layout

Laptop layout

Laptop layout

2.1.2 typ in een internetbrowser het IP-adres: 192.168.12.3

typ in een internetbrowser het IP-adres: 192.168.12.3

2.2 Kijk de parameters na en pas eventueel aan.

2.2.1 log in met uw wachtwoord en ga naar “apparaatparameters”

⇒ Installatie communicatie ⇒ WLAN.

Controleer dat “WLAN” is ingeschakeld en dat “Automatische configuratie ingeschakeld” op “ja” staat.

2.2.2 Indien de parameters niet correct zijn ingesteld, kunt u deze wijzigen door bovenaan te klikken op “parameters berekenen”.

Smartphone layout

Indien de parameters niet correct zijn ingesteld, kunt u deze wijzigen door bovenaan te klikken op “parameters berekenen”

Laptop layout

Laptop layout

Laptop layout

 

Om het netwerk in te stellen moet u inloggen op de omvormer. Via onderstaande link kunt u zien hoe u dit moet doen.

Als u alle stappen uit de Youtube video van de leverancier volgt kunt u de verbinding tot stand brengen. 
 
Nadat u verbinding met de omvormer heeft gemaakt en naar de webpagina 192.168.12.3 bent gegaan kunt u toegang krijgen tot het gebruikersportaal met wachtwoord die is ingesteld op de dag van installatie (deze kunt u bij ons opvragen).

Enphase

We hebben vastgesteld dat uw Envoy rechtstreeks verbonden is met de internet router van uw huis via een Ethernet-kabel. Laten we nu het proces van het herstellen van de verbinding van uw Envoy doorlopen.

Volg deze stappen om uw Envoy weer online te krijgen:


1. Schakel uw modem en router uit.

2. Als uw Envoy is aangesloten op een stopcontact met een voedingsstekker, trek dan de stekker van de Envoy uit het stopcontact. Als uw Envoy geen voedingsstekker heeft, schakel dan de stroomonderbreker uit. Als u niet zeker weet welke stroomonderbreker voor de Envoy is, neem dan contact op met uw installateur of iemand die vertrouwd is met de elektrische installatie van uw huis.

3. Zet uw modem aan en wacht 30 seconden.

4. Zet uw router aan en wacht 30 seconden.

5. Steek de stekker van de Envoy in het stopcontact of sluit de stroomonderbreker van de Envoy. Wacht tot de opstartprocedure is voltooid. Dit duurt ongeveer 2 minuten.

Controleer of de verbinding succesvol was.

Brandt de bovenste LED op uw Envoy, naast het wolkenpictogram, stevig groen, zoals de afbeelding hieronder?

Als de bovenste LED groen brandt: Gefeliciteerd! U bent weer online. Uw systeem moet nu opnieuw worden gesynchroniseerd, wat kan variëren van een uur tot een paar dagen, afhankelijk van hoe lang uw systeem offline was.

Growatt

Hierbij volgt een uitleg hoe u uw systeem online kan krijgen. Met het stappenplan hieronder kan u gemakkelijk de datalogger van uw systeem online krijgen, en uw inzicht in de app te activeren.

Belangrijk is dat wanneer u de datalogger en omvormer wilt activeren, de zon schijnt en alle schakelaars in de meterkast van het PV-systeem juist staan.

Stap 1:
Download in de appstore de volgende app:
ShinePhone

Stap 2:
Open de app en kies voor: WIFi datalogger configureren.

Stap 3:
Scan met de app de QR-code die op de datalogger zichtbaar is. Mocht het scannen niet lukken kan u handmatig het serienummer wat op de achterkant van de datalogger staat invullen.

Stap 4:
Kies in het keuzemenu wat u voor zich krijgt de ”hotspot-modus”.

Stap 5:
Druk op de knop van de datalogger zoals wordt aangegeven op de app. Nadat u de knop hebt ingedrukt zal het lampje op de datalogger constant blauw branden (zoals op de foto) en bent u klaar voor de volgende stap

Stap 6:
Via de app wordt u verwezen naar uw instellingen waar u normaal gesproken uw internetnetwerk vindt. Hier staat nu ook het serienummer van de datalogger tussen. Kies deze en vul als wachtwoord het volgende in: 12345678

Stap 7:
Ga terug naar de app van ShinePhone en configureer uw eigen WIFi netwerk in de app. Nadat dit allemaal gelukt is heeft u uw systeem geactiveerd en verbonden met het internet.

Let op!

In sommige gevallen wordt er na verbinden nog een vraag gesteld op het schermpje van de omvormer. Hier kan u eenvoudig akkoord op geven, mocht het een normale vraag zijn om bijvoorbeeld de landnorm te bevestigen.

Mocht u de vraag op de omvormer niet vertrouwen bel dan gerust met 085 303 5328

 

 

ANDERE STORING MELDEN

Heeft u een storing en komt u er niet uit? Meld dit dan via dit contactformulier.

(Heeft u een nieuwe internet provider, dan is úw storing niet door ons veroorzaakt en moeten wij hier voorrijkosten voor in rekening brengen van, neem daarom eerst contact op met uw internet provider.)

    Storing melden

    Voornaam

    Achternaam

    E-mailadres

    Telefoonnummer

    Straatnaam + huisnummer

    Woonplaats

    Onderwerp

    Type omvormer

    Serienummer omvormer (verplicht)

    Korte beschrijving van uw probleem