De eerste elektrische E-Dumper van de wereld slaat net zoveel energie op als 8 Tesla Model S auto’s

Zelfs de bouwsector kan ‘groen worden’. Een verzameling Zwitserse bedrijven blijkt dat dit waar is door het grootste elektrische voertuig ter wereld te ontwikkelen en in recordtijd. De E-Dumper weegt ruim 45 ton en heeft een opslagcapaciteit van 700 kWh. Dat zijn zoveel als acht Tesla Model S-voertuigen. Om ervoor te zorgen dat het zo milieuvriendelijk mogelijk is, is de basis van de E-Dumper een gebruikte Komatsu HD 605-7 dumper truck. De originele dieselmotor is verwijderd en vervangen door een chassis voor accu’s die de nieuwe E-Dumper aandrijven.

Als we zeggen dat dit voertuig groot is, bedoelen we groot. De banden zijn meer dan 6,5 voet in diameter en de bestuurder moet negen trappen beklimmen om de cabine te bereiken. De grootte en de sterkte zorgen ervoor dat het materiaal 20 keer per dag van een bergrug naar een vallei kan vervoeren. Dit is belangrijk, omdat bewegende materialen van de hellingen van de Chasseral naar de Ciments Vigier SA cementfabrieken in de buurt van Biel, wat de e-dump truck voor de komende 10 jaar zal doen.

Omdat het voertuig elektrisch is, hoeft u de remmen niet op te “verhitten” wanneer u dalend bent. Dit komt omdat de enorme elektrische motor als generator werkt en de batterij opladen. Diezelfde energie wordt dan gebruikt om het voertuig terug te helpen om de heuvel terug te halen. Phys meldt: “Als alles gaat zoals gepland, zal de elektrische dumper zelfs meer elektriciteit oogsten wanneer u naar beneden reist dan nodig is voor het klimmen. In plaats van fossiele brandstof te verbruiken, zou het dan overschot elektriciteit in het raster voeden. “

De kostbare onderneming wordt gespeeld door Ciments Vigier SA. Lithium Storage GmbH van Illnau en de Kuhn Group zijn gehuurd om ‘de bal te laten rollen’, zo te zeggen. Het project wordt ook ondersteund door Empa; accu-expert Marcel Held is verantwoordelijk voor veiligheidsbeoordelingen.

De batterij van de E-Dumper weegt een ongelooflijke 4,5 ton en bestaat uit 1.440 nikkel mangaan kobaltcellen. Dit is de eerste keer dat een landvoertuig zo’n enorme batterij is uitgerust. “Nickel mangaan kobaltcellen zijn ook de keuze van de Duitse automobielindustrie als het gaat om de volgende generatie elektrische auto’s,” zei Held. Dit is ook de eerste keer dat een voertuig van deze prestatieklasse is gebouwd om hellingen van maximaal 13 procent te halen en af ​​te dalen. De batterij wordt gedurende een enkele afdaling met 40 kWh opgeladen en met elektrische stroom tot 3000 ampère klimmen steil terrein.

Als de E-Dumper een succes heeft, kan Ciments Vigier SA potentieel maximaal acht zuivere elektrische voertuigen gebruiken op lange termijn. Zodra dit is bereikt, kunnen andere bedrijven ook grootschalige elektrische bouwvoertuigen starten.

Geef een reactie

× WhatsApp Offerte Available on SundayMondayTuesdayWednesdayThursdayFridaySaturday