De energiecarrousel: meer betalen of toch wéér overstappen

Bijna alle consumenten kiezen hun energieleverancier op basis van prijs en duurzaamheid. In deze blog eens geen aandacht voor duurzaamheid maar voor de prijs. Want na het eerste ‘goedkope’ jaar bij je nieuwe energieleverancier krijg je te maken met een tariefsverhoging. Misschien wel van tientallen procenten. En ja, ook bij groene stroom; niet alleen bij grijze. Is dat nou normaal of misleidend?

Hoe is je energierekening opgebouwd?

Hoe ingewikkeld en moeilijk leesbaar je energierekening ook lijkt, eigenlijk is het heel simpel. Je energierekening is opgebouwd uit zes hoofdonderdelen (zie tabel). Bij onderdeel 1, 2 en 3 is je energieleverancier enkel doorgeefluik richting de netbeheerder of de overheid. Aan dat gedeelte kunnen jij of je energieleverancier weinig doen, behalve accepteren. Overigens bepaalt dit vaak wel de helft van je energierekening.

Onderdelen van je energierekening Naar wie gaat je geld
(1) Netbeheer stroom Netbeheerder (Liander, Enexis, Stedin, etc.)
(2) Netbeheer gas Netbeheerder (Liander, Enexis, Stedin, etc.)
(3) Wettelijke heffingen* Overheid
(4) Vaste leveringskosten Energieleverancier
(5) Verbruik stroom (kWh) Energieleverancier
(6) Verbruik gas (m3) Energieleverancier

Waar heb jij invloed op?

Op de onderdelen 4, 5 en 6. De vaste leveringskosten bepaal je met je keuze voor een energieleverancier, net als de ‘eenheidsprijs’ per kWh of per m3. Hoeveel je verbruikt is afhankelijk van je gezinssamenstelling en type woning. Maar natuurlijk ook van energiebesparende maatregelen en van je eigen gedrag. Vergelijk daarom energieleveranciers op de ‘eenheidsprijs’ van stroom, gas en vaste leveringskosten, en nooit alleen op de hoogte van het maandbedrag.

Hoe wordt aan jou verdiend?

Een energieleverancier verdient aan de ene klant en verliest op de ander. Met hetzelfde energieverbruik en hetzelfde product. Dat is toch raar? En toch gebeurt het. Omdat energieleveranciers klanten kopen met een eenmalige korting of actietarieven voor een jaar. Die kosten worden betaald door hun huidige klanten. Je buurman heeft net gebruik gemaakt van zo’n actie, terwijl jij voor het tweede of derde jaar een trouwe klant bent. En dus meer betaalt…

We hebben een vergelijking gemaakt voor jaar 1 en jaar 2 voor een gemiddeld huishouden dat 4.500 kWh stroom en 1.700 m3 gas verbruikt. Bij afname van Nederlandse groene stroom en CO2-gecompenseerd gas voor 1 jaar vast. In onderstaande tabel vind je de prijzen en prijsstijging bij de top 5 energieleveranciers (bij Independer in mei 2017) aangevuld met Vrijopnaam.

Jaarverbruik

4.500 kWh/ 1.700 m3

Naar je energieleverancier

Onderdeel 4, 5 en 6 uit tabel

Verhoging

Na eerste jaar

Eerste jaar Tweede jaar** In euro In %
(1) Budget Energie € 659,85 € 991,98 €332,13 50,33%
(2) Greenchoice € 673,06 € 921,06 €248,00 36,85%
(3) Huismerk Energie € 674,80 € 993,42 € 318,62 47,22%
(4) Nuon € 811,50 € 953,94 € 142,44 17,55%
(5) Engie € 815,10 € 875,10 € 60,00 7,36%
Vrijopnaam € 843,08 € 794,34 -€48,74 – 5,78%

** gerekend wordt met de tarieven van een variabel contract op dit moment, toekomstige tarieven kunnen wijzigen en enkele leveranciers bieden een actietarief na een verlenging van het eerste jaar.

En nu?

Prijsvergelijkingssites en inkoopcollectieven van notabene de Consumentenbond blijven een spel spelen met de consument. Hun verdienmodel bestaat uit een aanbrengpremie van zo’n 35 euro per klant. Het is twijfelachtig wiens belang wordt gediend. De ene klant betaalt de korting van de andere klant en geen van beiden heeft het door. Totdat je het ziet.

Wat kan jij doen?

Kijk je alleen naar prijs én heb je de tijd en vind je het leuk om ieder jaar het voordeligste aanbod op te speuren, dan kan je prima meedraaien in de energiecarrousel.

Of je kiest voor het laagste variabele contract. Een energieleverancier die voor iedereen gelijke tarieven kent.

Geef een reactie

× WhatsApp Offerte Available on SundayMondayTuesdayWednesdayThursdayFridaySaturday