Over koplopers en hekkensluiters in duurzaam ondernemen

Wie idealen heeft, moet het bedrijfsleven in. Een voorhoede van het Nederlandse bedrijfsleven haalt de overheid links en rechts in op het gebied van verduurzaming. Mijn advies: ga mee in die ontwikkeling. Want voor je het weet is in jouw sector het omslagpunt naar duurzaamheid voorbij – en dan ben je te laat.

Bedrijven zetten in hoog tempo concrete stappen en overtreffen daarmee de doelen die de overheid heeft gesteld op het duurzaamheidsvlak. Bedrijven gaan voorop en tonen tal van inspirerende voorbeelden: NS laat door een samenwerking met Eneco sinds 1 januari alle elektrische treinen klimaatneutraal op windenergie rijden, Unilever heeft sinds 2008 het afval uit eigen productie met 97 procent gereduceerd en Albert Heijn wil in 2025 alle 900 winkels laten draaien op klimaatneutrale energie.

Ook het MKB timmert hard aan de duurzame weg

Wie denkt dat duurzame innovatie alleen van multinationals komt, doet het MKB tekort. Ook daar timmeren koplopers hard aan de weg om hun business te verduurzamen, wat vaak tot prachtige innovaties leidt. Zo gebruikte schoonmaakmiddelenproducent Ecover voor zijn nieuwe afwasmiddelfles plastic dat zij opviste uit grachten en de zee. Schaatsstadion Thialf deelt overtollige zonne-energie van de vijfduizend zonnepanelen op het dak met zo’n 1.250 aangesloten huishoudens. En paddenstoelenkwekerij RotterZwam kweekt eetbare paddenstoelen op koffiedik, voor en door de lokale markt.

Afwachten of vaart maken?

Afwachten kan, maar wie te lang niets doet, moet rekening houden met een ‘Kodak-moment’: de industrie is dan al zo drastisch veranderd dat aanpassen niet meer kan. Afgaand op de trends die MVO Nederland signaleert is de kans klein dat die drukdoenerij over MVO wel weer overwaait. Integendeel: de groeiende MVO-ambities van de voorhoede van het bedrijfsleven zorgen voor een onomkeerbare beweging.

Wees voorbereid op het kantelpunt; dan is er geen weg meer terug

Verschillende sectoren staan op het punt om een definitieve omslag te maken naar duurzaam ondernemen. In de energiesector is die omwenteling al een feit. Het aandeel hernieuwbare energie neemt hand over hand toe en er is geen weg terug naar het fossiele tijdperk. In de voedingssector is hetzelfde aan de gang. Daarom kreeg het MVO Trendrapport ook de titel ‘Kantelpunten binnen handbereik’. Volgens veranderaar Lucas Simons eindigt zo’n ‘duurzame markttransformatie’ altijd met wetgeving. Kooi-eieren/gloeilampen/plofkippen worden simpelweg verboden. Wie dan niet is aangehaakt, heeft allang de boot gemist.

Geef een reactie

× Available on SundayMondayTuesdayWednesdayThursdayFridaySaturday